lördag 2 april 2011

Vad är det som går och går och aldrig kommer till dörren?

Så här minns jag det: På mitt förra jobb ordnades en stegtävling. Vi höll på i en månad, april (men minns inte vilket år). Vi rapporterade som lag och jag var lagledare, men jag vet inte om det fanns nåt lagpris. Ett individuellt pris fanns iaf, och det bestämde jag mig för att vinna. Man fick bara räkna steg, ingen annan träning. De som förespråkar stegräknare brukar säga att om man går 10 000 steg/dag så behöver man inte tänka på att träna nåt annat. Jag snittade på drygt 23 000 steg/dag. Jag gick till jobbet, vi promenerade på lunchen, jag gick från jobbet, och så några varv i parken på kvällen. Jag vann.

Typ året efter ville de ordna en ny stegtävling, men ville inte att det skulle bli lika hysteriskt som sist, så den gången höll det på i tre månader istället. Jo tjena. Jag var lagledare och vi bestämde oss för att vi skulle vinna lagtävlingen, men jag tänkte inte försöka vinna individuellt. Jag peppade laget med interna tävlingar, vi var ute och gick tillsammans, jag gick långa omvägar till och från jobbet. Den här gången kunde man översätta annan träning till steg så det hände att jag cyklade också, eller gick på Friskis. Vi var två lag på avdelningen och vi hade horn i pannan allihop, jäklar vad vi gick. Rätt lag vann till slut, så klart. Jag kommer inte ihåg snittet, men det hände mer än en gång att det gicks mer än 40 000 steg/dag.

Så, nu när jag ska vara med i en stegtävling på nya jobbet undrar jag hur det ska gå. Jag ska ju cykla nu, inte gå. Och fokus verkar vara "nu gör vi det här tillsammans" med utlottning av vinster snarare än att premiera vinnarna. Den som lever får se hur det går, i slutet av april kör vi igång och håller på i två månader. Dvs över Tjejvättern, och även den här gången får man översätta annan träningstid till steg så det kommer vara bra med långcyklingar (som en kollega sa: jag cyklar jättelångsamt när jag cyklar till jobbet, det är ju skitbra!).

6 kommentarer:

Karin sa...

Jag följer utvecklingen med spänning! De där priserna tror jag nog att du struntar i; det är väl Egot som får sitt när man är först/bäst? Men det där med cyklingen; menar du att man får "betalt" per timme cykling oavsett intensitet? Knäppt i så fall, ju!

Lycka till i alla fall, du fd Mannschaftsführer!

tojis sa...

Jag tror det, men vet inte riktigt hur omvandligen görs. Var det per km i vår variant? Oavsett så hoppas jag på många "steg" tack vare cykling. Och starka knän och hejdå kilon, så det är nog bra med en anledning att höja intensiteten. Om inget annat funkar så funkar det ju alltid att tävla.

Karin sa...

När vi hade stegtävling kunde man ha räknaren i strumpan och fick räkna de "stegen" det blev av cykling.

Du låter piggare nu - toppen!

tojis sa...

Första gången ja, andra kunde man räkna om annan träning. Eller minns jag fel?

Jag ÄR piggare, äntligen! Hoppas kunna cykla Lund t o r på onsdag.

Karin sa...

Minnena flyter ihop men jag har starka minnen av att fästa mätaren i strumpan.

BRA att du mår bättre!! Allt blir roligare då!

Och du fick väl steg på din golfrunda? Måste väl vara den perfekta stegsamlarsporten?

tojis sa...

Ja, det är det, även om man står still en del också, och kanske inte alltid går sex steg i en följd. Tävlingen börjar inte förrän om två veckor, men jag börjar nu!