lördag 25 augusti 2012

PANG, sa det bara

I morse sov vi länge, låg kvar och filosoferade över vad vi skulle göra idag när vi äntligen hade en oplanerad helg och bestämde oss för en fotoutställning på Moderna museet och träning. På väg dit skar en skåpbil igenom min fil i en rondell, PANG! Jag blev rejält chockad, men hann på nåt konstigt sätt bromsa så smällen blev lindrig. Hans bakdel träffade min framdel. Jag stannade i vägrenen, fick på varningsblinkersen och klev ur. Fredrik noterade registreringsnumret på den andra bilen, som såg ut att smita.

Framför oss stannade en bil och en trevlig kille kollade att vi var ok, ställde ut varningstriangel etc. Han hade skadeanmälan och penna, till skillnad från mig. Det visade sig senare att han är polis. Skåpbilen stannade längre fram och en 22-årig kille kom springande, senare anslöt hans pappa också.  Vi fyllde i skadeanmälan, bytte mailadresser och polisen ringde bärgare. Om det verkligen behövdes en bärgningsbil? Ja det kan man säga...


Bärgaren tog hand om bilen och den där pappan körde hem oss och alla träningsgrejer, golfklubbor etc som låg i bagagen. Medan vi väntade på bärgaren konstaterade vi att det är konstigt att det inte smäller ännu oftare för shit så folk kör, byter filer hej vilt utan att ge tecken och kör skitsnabbt.

Så nu återstår väl en massa diskussioner med försäkringsbolag och verkstad kan jag tänka mig. Men huvudsaken är att det gick bra, inga personskador och det andra löser sig väl. Den där polisen får nog ha en blombukett som tack för hjälpen.

2 kommentarer:

Karin sa...

Usch vad otäckt. Absolut, skönt att ingen människa råkade illa ut. Nu blir det massa krångel förstås men det är nog lätt att ändå känna tacksamhet?

tojis sa...

Ja verkligen! Två grejer nu, två helger på raken. Man kanske bara ska åka tåg hädanefter. Kanske inte är lika positiv när jag väl har varit i kontakt med f-bolag etc.