onsdag 7 november 2012

Jobbar lite i Skanör

Jag är på Skanörs Gästgifvaregård och jobbar i två dagar. Trevliga somriga Skanör är mest en blåsig spökstad så här års, utom när det är dags att äta för då är det fullsatt inne på Gästgifvaregården. Och jag förstår varför, de har riktigt bra mat! Jag ska komma ihåg att åka hit och äta lunch någon gång.

Gåsövergångsstället är precis utanför dörren.
Igår kväll var det gåsamiddag, jag har av någon anledning inte ätit det innan men nu var det dags. Svartsoppa (som egentligen är gåsblodssoppa), gås med brysselkål, rödkål och gräddig sky samt äppelkaka (jag fick ost istället). Soppan smakade varm pepparkaka eller kanske flytande blodpudding, helt ok! Men inget jag kommer laga hemma.

Precis som när jag var på Häckeberga för nåt år sen så är rumsnyckeln ganska stor.

En kollega från USA kommenterade på lunchen att svenskar brukar vara så vänliga, men han upplevde det inte så i Skanör. Och det stämde nog, lite snobbig stämning var det allt. Konstigt att man måste bo där för att platsa. Gillar de bara rika människor (annars har man inte råd att bo där) eller vad är grejen? De borde vara glada att folk kommer dit och hjälper till så de lokala ställena kan hålla öppet även på vintern.

Inga kommentarer: