söndag 31 mars 2013

När sopsorteringen kom till byn

Plötsligt stod en brun soptunna utanför dörren och nu ska det tydligen sorteras matrester. Jättebra tycker jag, även om jag hellre skulle sortera på riktigt, det vill säga framför allt sortera bort all onödig plast som är runt allt man köper.

Hur som helst så är det en logistisk utmaning att plötsligt ha plats för en tunna till, för en årskonsumtion matavfallspåsar och för en hållare att ha under vasken där det redan är ganska välfyllt. Jag får offra lite blomrabatt och lägga några plattor till på framsidan för att få plats med tunnan, men när jag försökte häromdagen var marken frusen så det gick inte. Så nu står den lutad mot den gamla, på marktäckaren som får flytta så fort det går. När jag promenerade runt byn på kvällen såg jag några få hus där de hade fått plats med sina nya bruna tunnor bland de andra, men hos de flesta står de som hos mig, lite på sniskan i väntan på bättre tider.

2 kommentarer:

Karin sa...

Vi har den nya tunnan sen ett tag tillbaka och jag är inte värst nöjd. Vi har nu 3 tunnor (en för trädgårdsavfall också) - hade hellre haft en med ett separat fack för matrester. Och så luktar det från påsen och från tunnan (tunnan är alltid lite på glänt för ventilationens skull). Hur tror du att det blir i sommar? Påsen blir också våt på utsidan - den jag tog ut idag hade mögel på utsidan. Hur kommer det att bli i sommar? Hos släkten i Borås hade de svarta plastpåsar för matavfall - lite mer hygieniskt. Men jo, jag gillar tanken med återvinning! Men plast kan man väl sortera på egen hand om man vill?

tojis sa...

Ja, man kan ju sortera allt själv om man vill, men det verkar inte så praktiskt (eller miljövänligt) om alla ska sortera smått och köra till tippen, hade varit enklare om de kunde styra upp det med att lägga olika saker i olikfärgade påsar eller liknande. Tror du har helt rätt om lukt och mögliga påsar, tyvärr.