lördag 22 mars 2014

Sitting is the new smoking?

Nu jämställs för mycket sittande med hur farligt det är att röka*, det kallas sittsjukan (sitting disease) och påstås förkorta livet med flera år. Och det hjälper tydligen inte ens att man tränar någon gång då och då om man är en soffpotatis i övrigt. Det pratades även om detta i Vetenskapens värld-avsnittet som fick ca alla (inkl undertecknad) att prova på 5:2.

Jag och sjukgymnasten är i alla fall rörande överens om att jag MÅSTE sluta sitta på jobbet hela dagarna. Det räcker liksom att jag sitter på väg till och från jobbet OCH en rejäl stund i soffan varje kväll. Eller, då ligger jag nog oftast ner, det är säkert ännu värre. Det är dock jobbigt att stå en hel dag, jag får ont i ryggen efter bara några timmar, är tydligen inte helt färdigrehabiliterad ännu.

Karin skrev också om detta för ett tag sedan, och precis som på Karins jobb (förutom att mina kollegor vet att vi tävlar, annars är det för enkelt att vinna) så har vi lite tävling på kontoret. Eller, de två av oss fyra jag sitter med som har tävlingsinstinkt tävlar mot varann. Men Maria fuskar lite, för hon har tagit sönder sitt bord så att det inte ens går att sänka längre.

Nästa steg? Det går att köpa ett sånt här, på riktigt, det kostar 1299 $ hos healthandfitness101.com
Kunde jag sluta röka borde jag åtminstone kunna dra ner på sittandet (ska bara skaffa nya muskler först, eller medan). Visst?

*Källa: internetz.

Inga kommentarer: